KRAKÓW | 27 STYCZNIA 2021 r.

Od początku pandemii zmieniło się nasze życie osobiste i zawodowe. Praca zdalna, izolacja społeczna, przeniesienie aktywności życiowych do Internetu automatycznie sprzyjają fraudom i nadużyciom związanym z cyberprzestrzenią. Nie znamy danych dotyczących fraudów dla całego rynku finansowego w Polsce, ale informacje prasowe i międzynarodowe raporty dotyczące fraudów można odnieść do naszego rynku finansowego w zakresie trendów.

Eskalacja oszustw cyfrowych związanych z globalnym występowaniem koronawirusa jest zjawiskiem potwierdzonym. Co można podkreślić w temacie lock downu i fraudów to to, że na pewno jesteśmy i jako biznes, i jako konsumenci narażeni na cyberprzestępstwa.

W sieci można znaleźć wiele informacji na temat różnorodnych fraudów i zdarza się, że informacje te są sprzeczne:

- Narodowy Bank Polski opublikował raport o transakcjach oszukańczych. Wynika z niego, że w III kwartale 2020 r. spadła liczba transakcji oszukańczych kartami, ale wzrosła liczba oszustw dokonanych w bankowości internetowej.

Natomiast z raportu pt.: ”Informacja o transakcjach oszukańczych dokonywanych przy użyciu bezgotówkowych instrumentów płatniczych w III kwartale 2020 r.” widać, że rośnie liczba transakcji oszukańczych kartami płatniczymi.

- Pandemia to czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców wyłudzających dane osobowe. Liczba ataków przy użyciu szkodliwego oprogramowania wzrosła w III kw. o 42 proc.

- Oszuści mogą dostać się do naszego konta bankowego wykorzystując duplikaty karty SIM - ostrzega Rzecznik Finansowy. Ostatnio w ten sposób pieniądze straciły dwie osoby, którym ukradziono w sumie 650 tysięcy złotych.

Więcej informacji w raporcie NBP

Jak podaje raport  Fraud in the Wake of COVID-19: Benchmarking Report, December 2020 Edition 79% respondentów zaobserwowało wzrost fraudów, a 90% respondentów spodziewa się wzrostu fraudów w ciągu 2021 r. w poszczególnych kategoriach przestępstw:

  • Cyberprzestępstwa – wzrost o 31%,
  • Oszustwa związane z płatnościami – wzrost o 39%,
  • Kradzież tożsamości – wzrost o 39%.

 

Co ciekawe, w okresie pandemii koronawirusa nie zmienił się sposób popełniania oszustw, ale oszuści wykorzystują intensywnie przestrzeń cyfrową. Przejście od omnichannel do multichannel, w połączeniu z wyrafinowanym charakterem narzędzi, którymi dysponują przestępcy, powinno być zauważone przez  instytucje finansowe i wpłynąć na budowanie strategii ograniczania oszustw w ciągu najbliższych kilku lat. Bez ulepszeń technologicznych i operacyjnych globalny wzrost liczby oszustw cyfrowych przewyższy straty związane z fałszowaniem kart płatniczych. (The Escalation of Digital Fraud: Global Impact of the Coronavirus).

W czasach kryzysu weryfikacja konsumentów jest podstawowym działaniem zapewniającym bezpieczeństwo prowadzenia biznesu i metodą zapobiegania nadużyć. Dziś minimalna i ręczna weryfikacja klientów jest zbyt ryzykowna i kosztowna, dlatego nowoczesne rozwiązania technologiczne, oparte np. na machine learning, nie tylko dostarczają biznesowych niezbędnych danych, ale również i zaawansowanych narzędzi do budowania kompletnych procesów decyzyjnych i działań opartych o kompletne strategie.

CRIF w swoim portfolio produktów posiada cały szeregów rozwiązań dostosowanych do potrzeb swoich klientów. Jako najlepsze źródło danych, służących do analityki i automatycznych decyzji,  CRIF jest aktywnym Partnerem dla firm z obszaru finansowego, e-commerce, telekomunikacji i nowoczesnych technologii.

W zależności od branży proponujemy naszym Partnerom rozwiązania odpowiadające na potrzeby rynku i dostosowane do indywidualnych uwarunkowań biznesowych konkretnego Partnera.

Dla sektora pożyczkowego proponujemy:

Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na stronie https://www.crif.pl/produkty/ 

Pamiętamy również o klientach indywidualnych. Zapraszamy do skorzystania z bezpłatnej usługi www.BezpiecznyPESEL.pl, aby zastrzec swój numer PESEL, zapobiegać kradzieży tożsamości i wyłudzeniom pożyczkowym na skradziony PESEL.