Firma CRIF z uwagi na swoją historię i pierwotny profil działalności, jako biuro informacji kredytowej, kojarzona jest po pierwsze z sektorem finansowym, po drugie z obszarem ryzyka kredytowego. Jednakże nie jest to pełen obraz specjalizacji, ani kompletny katalog możliwości wsparcia partnerów biznesowych. Od 1988 roku Grupa CRIF odpowiedzialnie wspiera przedsiębiorstwa na całym świecie w ich codziennych doświadczeniach z procesami decyzyjnymi, poprzez dostarczanie wiarygodnych informacji, zaawansowanych i najnowocześniejszych systemów informatycznych oraz dzielenie się unikalną wiedzą ekspercką.
Dziś CRIF jest liderem, przede wszystkim w Europie i Azji, w zakresie narzędzi IT do zarządzania oraz wsparcia procesów decyzyjnych i kredytowych. Dzięki specjalistycznej wiedzy zdobytej w ciągu ponad 30 lat działalności na wysoce konkurencyjnych rynkach jest jednym z istotnych dostawców w sektorze bankowym na starym kontynencie. Jest też jednym z głównych operatorów zintegrowanych usług na poziomie międzynarodowym, dla podmiotów z praktycznie każdej branży powiązanej z rynkiem finansowym lub produktami finansowym. CRIF dostarcza oprogramowanie i usługi instytucjom finansowym jak: banki, firmy pożyczkowe, windykacyjne, leasingowe, faktoringowe, towarzystwa ubezpieczeniowe, czy tzw. instytucjom multifinansowym. Ponadto wspiera organizacje z sektora pozafinansowego, jak podmioty telekomunikacyjne, automotive, energetyczne, utilities (użyteczności publicznej), medialne czy informatyczne tworzące aplikacje mobilne.
Koronnym produktem CRIF w kontekście oprogramowania jest silnik decyzyjny StrategyOne. Jest to system zarządzania regułami biznesowymi do automatyzacji decyzji wykorzystujących dane i analitykę. Rozwiązanie integruje w jednym narzędziu komponenty projektowania i egzekwowania podstawowych strategii, aby zarządzać wszystkimi procesami podejmowania decyzji w sposób kompleksowy. Silnik może obsługiwać obliczenia biznesowe o różnym stopniu złożoności na scentralizowanej platformie, również w infrastrukturze chmurowej (cloud). Jest wzbogacone o przyjazne użytkownikowi funkcje zaprojektowane w celu przyspieszenia konserwacji i automatyzacji logiki biznesowej, związanej ze wstępną selekcją, oceną (scoringiem), monitorowaniem, akcjami sprzedażowymi i marketingowymi itd. Reguły biznesowe oraz logika decyzyjna z wizualizacją graficzną mogą być tworzone i dostosowywane bez konieczności głębokiej wiedzy informatycznej. Zatem silnik CRIF przeznaczony jest także dla użytkownika biznesowego – osób z działów ryzyka, finansów, windykacji, obsługi klienta, reklamacji, sprzedaży, czy marketingu. System ten jest kompatybilny z innymi narzędziami CRIF klasy workflow – CRIF Foundation Framework (CFF), czy orkiestratorem danych – CRIF Gateway. Gdyby okazało się, że dana organizacja potrzebuje pełnego zaplecza technicznego do obsługi procesów biznesowych w modelu „end to end”.
Przykłady konkretnych wdrożeń silnika decyzyjnego StrategyOne w różnych sektorach i obszarach działalności biznesowej firm są opisane poniżej w podziale na najistotniejsze sektory.
Kluczowym odbiorcą systemów CRIF, na arenie międzynarodowej, ale i lokalnie w Polsce, są bez wątpienia banki. Jest to jeden z najbardziej wymagających rodzajów klienta. Wynika to z kliku kwestii: obciążań regulacyjnych sektora bankowego, wymogów bezpieczeństwa informatycznego – IT security, skomplikowania i złożoności procesów praktycznie w każdym obszarze działalności tego typu instytucji. Jak również bardzo dużej konkurencji w obszarze narzędzi IT. CRIF skumulował unikalną wiedzę i kompetencje pozwalające swobodnie poruszać się po tym specyficznym oraz wymagającym gruncie biznesowym, w Polsce, w Europie oraz w Azji. W jednym z czołowych banków detalicznych działających w Europie kanale on-line klient CRIF wskazał jako rezultat wdrożenia silnika StrategyOne:
- +300% wzrostu procesowanych aplikacji;
- 55% oszczędności w obszarze underwritingu (szacowania ryzyka);
- -50% skrócenia tzw. time to cash, czyli czasu konwersji produktu finansowego.
W tabeli poniżej wskazano wybrane banki z przypisanym krajem oraz obszarem biznesowym, gdzie zaimplementowano w/w silnik decyzyjny.
Ubezpieczenia to gałąź sektora finansowego gdzie także możliwe jest zastosowanie silnika decyzyjnego. Chociażby, aby usprawnić procesy KYC/KYB (Know Your Customer/Know Your Business) oraz wesprzeć ścieżkę oceny ryzyka poprzez wdrożenie rozwiązania automatyzującego procesy. Dzięki czemu można wyraźnie zredukować czas procesowania i podejmowania decyzji dla produktów ubezpieczeniowych, szczególnie w kanałach cyfrowych. Jeden z przykładów dużej grupy kapitałowej działającej między innymi w Europie, która korzysta z rozwiązania CRIF znajduje się poniżej.Kolejnym strategicznie ważnym obszarem jest branża automotive, czyli przemysł motoryzacyjny, obejmujący produkcję, projektowanie, rozwój, marketing i sprzedaż samochodów, głównie osobowych. Jest to jeden z najważniejszych sektorów przemysłowych w Europie i na świecie, również dla CRIF, pod względem obsługi procesów finansowania oraz wynajmu aut. Jeden z klientów CRIF będący liderem z tej branży w Europie podzielił się kilkoma wskaźnikami sukcesu z wdrożonego projektu obejmującego kilka państw starego kontynentu, gdzie wykorzystano między innymi silnik decyzyjny:
- +10% wzrostu automatyzacji w procesie akceptacji;
- +15% wzrostu aplikacji konwertowanych w około 15 min;
- -25% zmniejszenia kosztów operacyjnych;
- -80% zmniejszenia kosztów infrastruktury technicznej.
Wybrane przykłady projektów w sektorze automotive z przypisanym krajem oraz obszarem biznesowym w tabeli poniżej.Wspominana powyżej branża automotive łączy się nierozerwalnie z usługami leasingu, z uwagi na przedmiot finansowania. Jednakże leasingodawcy to nie tylko instytucje powiązane kapitałowo z producentami samochodów, ale również firmy zajmujące się wyłącznie finansowaniem pojazdów. Są też organizacje specjalizujące się w kredytowaniu jednośladów – skuterów i motorów. CRIF może pochwalić się wsparciem klientów i z tego obszaru. Jedna z firm działająca na niezwykle dynamicznie rozwijającym się rynku, operująca w ogromnej skali, zaraporotwała, że osiągnęła za sprawą wdrożenia między innymi StrategyOne spektakularny wynik:
- +230% wzrostu automatyzacji w procesie akceptacji.
Przykłady współpracy na tym polu znajdują się poniżej i obejmują zarówno Europę jak i Azję.Poruszając się w obrębie rynku około finansowego CRIF posiada wyjątkowe kompetencje i doświadczenie nabyte na rynku azjatyckim ze współpracy z tzw. multi-finance companies, czyli podmiotami oferującymi w kanałach digital szeroki asortyment usług finansowych i pozafinansowych. Przede wszystkim z zakresu wynajmu lub wypożyczania skuterów, samochodów, wynajmu nieruchomości, oferowania kredytów, pożyczek, ubezpieczeń, funduszy emerytalnych, czy kryptowalut. Poniżej KPI’s jednego z projektów wykorzystania StrategyOne w azjatyckiej instytucji multi-finance.
- +25% wzrostu automatyzacji w procesie akceptacji;
- +85% wzrostu aplikacji konwertowanych w około 15 min;
- -40% skrócenie czasu manualnego underwriting’u (szacowania ryzyka);
- -60% zmniejszenie nadgodzin operacyjnych.
W formie tabelarycznej znajdują się wybrane przykłady projektów z przypisanym krajem oraz obszarem biznesowym.Mniej oczywistym, lecz równie ciekawym, z perspektywy możliwości wykorzystania narzędzi zarządzania procesami decyzyjnymi w skali hurtowej (przy wielomilionowych wolumenach, zarówno danych jaki i klientów) jest sektor operatorów telekomunikacyjnych. CRIF wspiera telekomy w optymalizacji procesów biznesowych oraz skalowaniu przetwarzania potężnych baz danych. Silnik decyzyjny może np. obliczać scoring na podstawie unikalnych parametrów zdefiniowanych na podstawie danych z zewnętrznych zbiorów, jak i własnych baz operatora. Co można zyskać wykorzystując w branży telekomunikacyjnej rozwiązania CRIF? Otóż jeden z klientów wskazał, że:
- +20% wzrostu automatyzacji w procesie akceptacji;
- -7% skrócenie czasu realizacji wniosku pożyczkowego w 2-3 sekundy;
- -20% optymalizacja FTE;
- +15 zwiększenie wydajności windykacji;
- -46 dni skrócenie czasu odzyskiwania należności (default).
Tabela poniżej przedstawia katalog firm i państw w których CRIF miał sposobność nabywać takie kompetencje.Energetyka oraz szerzej sektor tzw. utilities, czyli przedsiębiorstw użyteczności publicznej, to przykład wyjścia CRIF do klientów mających podobne wyzwania co instytucje finansowe, ale posiadających zgoła inny profil działalności. Analogicznie jak w sektorze finansowym czy branży telekomunikacyjnej, musimy mieć świadomość ogromnej skali działania, zatem co najmniej siedmiocyfrowych wolumenów cyklicznych operacji i podejmowanych decyzji. Ponadto z uwagi na dobra i usługi dostarczane dla odbiorców, krytycznymi parametrami dla systemów w tego typu przedsiębiorstwach są stabilność działania oraz bezpieczeństwo infrastruktury. Partner biznesowy CRIF z sektora utilities podzielił się konkretną kwotą oszczędności dla jednego wycinka procesu obsługi swoich klientów oraz skalą optymalizacji bieżących kosztów prowadzenia działalności operacyjnej:
- 8 mln EUR oszczędności w procesie weryfikacji klientów;
- -28% zmniejszenia kapitału obrotowego.
Poniżej przykłady projektów z wyżej wskazywanej branży na rynku europejskim.
Procesy obsługi płatności oraz windykacji przysparzają problemów niezależnie od dziedziny w jakiej dana organizacja prowadzi działalność lub świadczy usługi. Podmioty medialne i rozrywkowe mierzą się z obsługą dziesiątek milionów klientów korzystających z platform streamingowych oraz innych źródeł programów rozrywkowych, sportowych, czy dostarczających informacje ze świata. Krytyczne w tej branży jest natychmiastowe obsłużenie dużej masy użytkowników końcowych oraz szybkie i skuteczne rozliczenie należności. Tabela jak niżej obrazuje wykorzystanie możliwości CRIF w tej nietuzinkowej branży.Ostatnim już dowodem skumulowania ogromnej wiedzy i jej dystrybucji w nieoczywisty sposób jest współpraca CRIF w zakresie obsługi wielopłaszczyznowych procesów decyzyjnych za pośrednictwem StrategyOne u jednego z wiodących azjatyckich producentów tzw. SuperApp. Czyli wielofunkcyjnej aplikacji mobilnej (all in one) służącej między innymi do zamawiania taksówek, przejazdów, ekspresowych zakupów spożywczych i dostawy żywności. Silnik CRIF został wykorzystany do automatyzacji i elastycznego zarządzania zmianami w podejmowaniu decyzji, a także wsparcia obsługi windykacyjnej.
Przykład poniżej uwypukla potencjał efektu synergii z wykorzystania StrategyOne na kilku zbliżonych sobie rynkach krajów azjatyckich.CRIF oferuje swoim partnerom biznesowym wsparcie na każdym etapie relacji z klientem końcowym, niezależnie czy to klient banku, operatora telekomunikacyjnego, odbiorca energii czy np. użytkownik aplikacji mobilnej do zamawiania przejazdów. Podstawą współpracy jest dzielenie się wiedzą, kompetencjami analitycznymi i zasobami technicznymi za pośrednictwem w/w rozwiązań systemowych zaprojektowanych tak, aby wspierać biznes w podejmowaniu decyzji, dbając jednocześnie o najwyższe standardy.