Czy statystyczny Kowalski na rynku e-commerce to klient zadłużający się?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie i nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, że kołem zamachowym tego rozwoju są potrzeby, zainteresowania i aktywność kupujących. 87% kupuje w sieci regularnie podaje raport “Omni-commerce. Kupuję wygodnie ” z 2024 r., a 37% konsumentów korzysta z kanału e-commerce pięć i więcej razy w miesiącu.

Na liczbę i aktywność osób coraz chętniej korzystających z tego kanału wpływ ma wiele czynników, począwszy m.in. od konkurencyjnej i bogatej oferty, poprzez wygodny proces zakupowy na szerokim wyborze metod płatności a następnie sprawnej dostawie kończąc.

Z danych CRIF dotyczących konsumentów, obecnych w sektorze e-commerce,  którzy decydują się na wybór płatności z odroczonym terminem płatności (tzw. BNPL), wynika, że od lat liczba takich osób rośnie. Tylko w pierwszym półroczu 2024 r. – wg dostępnych w ramach CRIF danych – z płatności odroczonych skorzystało ponad 1,2 mln konsumentów, zaciągając ponad 7 mln zobowiązań typu BNPL. Porównując to na przykład do sektora pożyczkowego, w którym w tym samym okresie 500 tys. klientów udzielono około 2 mln pożyczek, widzimy wyraźnie, że udział zarówno klientów z e-commerce, jak i zobowiązań jest zdecydowanie większy, w zakresie liczby zobowiązań stanowiąc aż 78% a jednocześnie w zakresie ich wartości jedynie niecałe 15%. 

Klienci rynku pożyczkowego i e-commerce w podziale na liczbę i wartość zobowiązań (01-06.2024)

Z obserwacji danych w ramach CRIF widać też jednoznacznie, że rynki pożyczkowy i BNPL w zasadzie nie przenikają się, a klienci usług BNPL są innym typem klienta, niż pożyczkobiorcy. Gdy spojrzymy na dane dotyczące unikalnych klientów, którzy w I połowie 2024 r. skorzystali z produktów firm pożyczkowych oraz BNPL to jedynie 6,5 % konsumentów to wspólny rynek dla tych dwóch sektorów.

Klienci rynku pożyczkowego i e-commerce (01-06.2024)

Czy klienci e-commerce to pokolenie Tik Toka?

Przedstawiciele młodego pokolenia, ceniący sobie szybkość i wygodę, niekoniecznie będący posiadaczami kart kredytowych, preferując łatwe i szybkie formy płatności, bardzo chętnie korzystają z elastycznej metody płatności jaką jest BNPL. Jakkolwiek analityka danych CRIF pokazuje, że procentowo młode pokolenie korzystające z e-commerce to 15% udział w torcie statystycznym, to jednak klienci w wieku 30-40 lat stanowią aż 39% z całości kupujących z odroczonym terminem płatności. Klienci w tym wieku także najczęściej  kupują przy wykorzystaniu tej metody – ich grupa wiekowa odpowiada za największy, bo aż 82% udział zobowiązań typu BNPL w porównaniu z klasycznymi pożyczkami. Tylko najstarsi wiekowo klienci częściej sięgają po standardowe rozwiązania finansowe i są po prostu także mniej aktywni w sektorze e-commerce. Nie ulega jednak wątpliwości, że to najmłodsze pokolenie, które kreuje lub poddaje się trendom tworzonym przez Tik Tok, odegra istotną rolę w wyznaczaniu kierunków rozwoju e-commerce oraz jego części jaką jest rynek BNPL.

Udział klientów e-commerce w danej grupie wiekowej

Klienci rynku pożyczkowego i e-commerce według rodzaju zobowiązania w danej grupie wiekowej

Wzrost sektora dzięki nowym klientom

Odnosząc się ponownie do danych CRIF 355 tys. klientów e-commerce, korzystających z finansowania, w pierwszej połowie roku 2024 r. to klienci nowi dla tego sektora, czyli tacy którzy wcześniej nie mieli zobowiązań. Wraz ze wzrostem popularności e-commerce, wśród nowych klientów popularność zyskuje również metoda płatności BNPL jako wygodny sposób finansowania zakupów przez konsumentów.

Udział nowych klientów e-commerce w danej grupie wiekowej

Nowi klienci to osoby w różnym wieku, jednak tutaj także grupa wiekowa 30-40 lat jest najliczniejsza i stanowi blisko 30% wszystkich konsumentów.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że o tym jak bardzo ceniona jest możliwość odraczania płatności i jak chętnie wybierana jest ta opcja, świadczy liczba otwartych zobowiązań tego rodzaju – osoby korzystające z e-commerce, posiadają średnio 4 takie zobowiązania równocześnie. Jest to niewątpliwie związane także z tym, że coraz więcej kupujemy w sieci.

Średnia liczba zobowiązań BNPL na jednego klienta e-commerce

Komentarz eksperta

Ostatnie miesiące pokazują utrzymujący się trend wzrostowy w obszarze finansowania zakupów w e-commerce, zarówno w ujęciu liczbowym klientów, w tym nowych, jak i wartości. Rośnie cały sektor i jest to niewątpliwie wynik preferencji konsumentów korzystających z platform e-commerce, ale także dużej aktywności firm działających na tym rynku, dostarczających klientom coraz lepszych doświadczeń zakupowych, usprawniających ich ścieżkę na każdym etapie – od analizy oferty po finalizację zakupu. Niewątpliwie ważną rolę pełni dostarczenie elastycznych form płatności, w tym takich jak BNPL, które zapewniają, że nie ma konieczności zamrażania środków na czas decyzji o ewentualnym zwrocie zakupionego produktu. Bo BNPL to nie tylko forma krótkoterminowego finasowania na bardzo niskie kwoty, to coraz częściej po prostu wygodna forma płatności.  Natomiast efektywność procesu to jeden wymiar, innym jest bezpieczeństwo. W tym to dotyczące bezpiecznego finansowania a ono jest możliwe dzięki skutecznym modelom oceny ryzyka a te muszą mieć odpowiednie paliwo w postaci danych niezbędnych do ich prawidłowego działania. I tutaj CRIF jako partner sektora e-commerce wnosi wartość dla rynku w oparciu właśnie o udostępniane dane i narzędzia analityczne.

Statystyki prezentowane w oparciu o zanonimizowane dane dostępne w ramach rozwiązania Credit-Check.pl. Analiza obejmuje zobowiązania udzielone między 01.01.2024 r. a 30.06.2024 r.