KRAKÓW | 1 STYCZEŃ 2023 R.
KRAKÓW | 1 STYCZEŃ 2023 R.
Europa znajduje się obecnie w trudnej sytuacji ekonomicznej. Rosnące koszty życia oraz ceny, problemy na rynku nieruchomości, zwolnienia w branżach, a także szalejąca inflacja i wydarzenia, na które wpływu nie mamy, w ciągu ostatnich lat sprawiły, że kondycja wielu gospodarstw domowych nie tylko się pogorszyła, ale nadal pogarszać się będzie.
Z badań przeprowadzonych w lipcu 2022 przez Opinium Research na zlecenie CRIF wynika, że europejscy konsumenci przeczuwa, że z miesiąca na miesiąc kwota na ich koncie będzie coraz mniejsza, przy czym cztery na dziesięć osób (40%) uznaje to jako powód do zmartwień. Sytuacja ta wpływa nie tylko na poziom i strukturę ich wydatków, ale także na to czy i w jaki sposób będą mogli oszczędzać. Ponad jedna trzecia (35%) konsumentów na całym kontynencie spodziewa się, że będzie odkładać mniej pieniędzy. Co więcej, aż czterech na dziesięciu (43%) Europejczyków spodziewa się, że będzie musiało sięgnąć do swoich oszczędności, aby sprostać codziennym wydatkom.
Aż 65% ankietowanych planuje ograniczyć swoje wydatki na rzeczy mało istotne w ciągu najbliższych 12 miesięcy, na przykład rezygnując z zamawianie jedzenie na wynos czy rożnych abonamentów. We Francji w ten sposób planuje postąpić aż 71% konsumentów, z obawy na widmo recesji. Ciekawsze 59% Europejczyków zadeklarowało, że ograniczyć wydatki będzie również chciało w sferze tzw. wydatków niezbędnych typu zakupy spożywcze czy transport. 49% chce przemyśleć swoje wakacyjne plany, z niektórych się wycofać, a 43% planuje podjąć się drugiej pracy, aby wypełnić dziury w budżecie.
Jeden na siedmiu (15%) Europejczyków twierdzi, że będzie chciał pożyczyć więcej pieniędzy od swojego banku lub pożyczkodawcy w ciągu najbliższych 12 miesięcy, aby pomóc sobie w zarządzaniu swoimi finansami i przetrwać te trudne czasy. Oprócz banków, o pomoc zwrócą się oni także do swojej rodziny (34%) oraz do władz państwowych (25%).
73% Europejczyków uważa, że banki powinny robić więcej, aby wspierać swoich klientów w tych trudnych ekonomicznie czasach. Co zatem powinny robić banki? 40% Europejczyków uważa, że pożyczkodawcy, w tym banki, powinni teraz aktywnie dostosowywać produkty i usługi, aby lepiej zaspokajać ludzkie potrzeby. 37% twierdzi, że powinni oni proaktywnie docierać do klientów, jeśli uważają, że mogą pomóc im zaoszczędzić pieniądze na rachunkach, ubezpieczeniach i innych usługach. 25% uważa, że instytucje finansowe powinny poprawić swoją ofertę cyfrową.
Jak banki i inni pożyczkodawcy, mogą poprawić swoją ofertę i tym samym zwiększyć ilość klientów, w czasach, gdy coraz większa ilość osób będzie szukała dodatkowego wsparcia finansowego? Odpowiedzią jest open banking, a szerzej open finance.
Poprzez lepsze zrozumienie swoich klientów – za pomocą danych, pożyczkodawcy mogą udzielać pożyczek z większą pewnością. Dodatkowo, osoby, które w innych warunkach mogłyby zostać odrzucone (np. z powodu braku historii kredytowej), mogą teraz otrzymać wsparcie, którego potrzebują z korzyścią zarówno dla pożyczkodawcy, jak i pożyczkobiorcy.
Rozwiązaniem z zakresu otwartej bankowości jest NEOS – narzędzie oparte na silniku kategoryzacyjnym, które dzięki dostępowi do rachunku bankowego klienta (zgodnie z PSD2) jest ono w stanie jego transakcja kategoryzować i analizować, a także wystawiać ocenę kredytową – tzw. score, na podstawie którego może zostać podjęta decyzja o udzieleniu bądź odrzuceniu wniosku pożyczkowego.
Dowiedz się więcej o NEOS – umów się na spotkanie.