W erze cyfryzacji oczekujemy, że oferty finansowe będą szyte na miarę. Tradycyjne modele oceny klienta i targetowania produktów przestają wystarczać, dlatego coraz większą rolę odgrywają dane alternatywne, w tym dane telekomunikacyjne. Umożliwiają one bowiem nie tylko lepszą ocenę ryzyka, ale też bardziej trafne dopasowanie ofert do stylu życia i potrzeb klienta.

Styl życia a oferta finansowa – jak to działa?


Telekomy zbierają dane o tym, jak korzystamy z telefonu: czy jesteśmy intensywnymi użytkownikami internetu, czy raczej preferujemy połączenia głosowe. Tego typu informacje mogą pomóc bankom i fintechom dostosować produkt do stylu życia klienta.

- Lepsze targetowanie kampanii marketingowych


Oto nasz typowy konsument: osoba aktywna cyfrowo, która może być bardziej otwarta na oferty online i nowoczesne formy płatności, głównie rozmawiająca przez telefon lub korzystająca z czata, może preferować kontakt bezpośredni i ofertę z osobistym doradcą.


Poznanie zachowań konsumentów oraz ich stylu życia pozwala zidentyfikować grupy:
• o wysokim potencjale zakupowym,
• o dużej aktywności mobilnej,
• zmieniające miejsce zamieszkania (np. migranci, studenci),
• rzetelnie płacące rachunki (czyli potencjalnie bezpieczni kredytobiorcy).
Dzięki segmentacji klientów na podstawie ich aktywności telekomunikacyjnej osoba taka zobaczy spersonalizowane oferty a to nie tylko oszczędność w budżecie marketingowym, ale przede wszystkim większa skuteczność sprzedaży i przede wszystkim satysfakcja dla konsumenta.

 


- Ocena kredytowa w czasie rzeczywistym


Dzięki danym telekomunikacyjnym możliwa jest szybka i dokładna ocena klienta, bez potrzeby dostarczania dodatkowych dokumentów. To szczególnie ważne w procesie przyznawania mikro i krótkoterminowych pożyczek, gdzie liczy się czas.
Dodatkowo klient nie musi mieć historii kredytowej – wystarczy analiza jego płatności za telefon a bank lub firma pożyczkowa pozabankowa widzi aktualne zachowania klienta, np. czy opłaca rachunki na czas.
To podejście eliminuje opóźnienia i automatyzuje decyzje kredytowe.

Redukcja asymetrii informacyjnej


Asymetria informacyjna to sytuacja, w której bank ma ograniczoną wiedzę o kliencie. Może przez to zaniżyć ocenę wiarygodności osoby młodej lub nowego klienta i odrzucić klienta bez historii kredytowej, mimo że jest on rzetelny.
Dane telekomunikacyjne wypełniają tę lukę, dostarczając alternatywnych i bardziej aktualnych informacji o stylu życia, stabilności finansowej i regularności płatności klientów.
Dzięki temu możliwe jest bardziej sprawiedliwe podejmowanie decyzji finansowych i dotarcie do klientów wcześniej wykluczonych.

Szerszy dostęp do kredytów i usług finansowych


Tradycyjne modele scoringowe nie uwzględniają dużej części populacji: osób młodych, emigrantów czy osób spoza systemu bankowego (np. bez historii kredytowej ).
Z kolei model weryfikacji finansowej klientów wspierany danymi telekomunikacyjnymi pozwala objąć te grupy, ponieważ potrafi lepiej ocenić ich potencjał kredytowy, zaproponować dopasowaną ofertę, co też umożliwi budowanie historii kredytowej klienta od zera.

Dane telekomunikacyjne to nowy standard w ocenie klientów i personalizacji ofert. Dzięki nim instytucje finansowe mogą:

Uwzględnianie alternatywnych źródeł danych, w tym danych telekomunikacyjnych, w procesach KYC instytucji finansowych to szansa na bardziej sprawiedliwy i nowoczesny system finansowy, w którym personalizacja idzie w parze z odpowiedzialnym zarządzaniem ryzykiem.
Jeśli Twój biznes widzi szansę rozwoju dzięki zastosowaniu danych telekomunikacyjnych w procesach biznesowych, to skontaktuj się z nami i dowiedz więcej o rozwiązaniu CRIF TelcoData Antyfraud.


Zapraszamy do kontaktu:
Paweł Kunat
E-mail: pawel.kunat@erif.pl
Tel.: + 48 661301135
LinkedIn
https://www.credit-check.pl/telcodata-antyfraud/