KRAKÓW | 26 MAJ 2022 R.

Firmy współpracujące z kontrahentami na odroczony termin płatności (z ang. deferred payment) boryka się z problemami związanymi z próbą oszustwa, wyłudzenia, czy braku terminowej zapłaty, bądź zapłaty w ogóle. Dotyczyć to może współpracy zarówno z polskimi kontrahentami, gdzie dostęp do informacji jest naprawdę szeroki, ale szczególnym wyzwaniem może być sprawdzenie kontrahenta zagranicznego. Dlaczego? W zależności od kraju dostęp do danych finansowych czy historii spółki i jej doświadczeń płatniczych może być ograniczony. Nowa współpraca wiąże się tym samym z wysokim ryzykiem. Jak więc osiągnąć kompromis pomiędzy wzrostem sprzedaży, a bezpiecznym rozwojem firmy?

Kontrahent idealny – nawiązywanie nowej współpracy

Pochylmy się więc nad takim przykładem. Firma z 10-letnią historią, dobrymi wskaźnikami finansowymi, brakiem zaległości płatniczych czy innych negatywnych zdarzeń chce nawiązać z nami współpracę. Na pozór – to kontrahent idealny. Jednak badając podmiot za pomocą dedykowanego narzędzia weryfikacji kontrahenta – często wykorzystując open banking score - zauważamy, że w firmach powiązanych jednego z udziałowców zaczęły pojawiać się w ostatnich tygodniach zaległości płatnicze. Zapala nam się ostrzegawcza żółta lampka, a współpraca staje pod znakiem zapytania.

Jak podjąć odpowiednie decyzje w natłoku danych?

Obecnie dostęp do informacji jest praktycznie niegraniczony. Mamy wiele wiarygodnych źródeł, z których możemy skorzystać, takich jak: KRS, KRZ, MSIG, CEIDG, GUS, itp. Do tego dochodzi wielu integratorów bazujących na powyższych źródłach. Część z nich – przykładowo platformy open banking - nawet interpretuje te dane bazując np. na wskaźnikach wyliczanych na bazie sprawozdań publikowanych w KRS lub zdarzeniach prawnych, których dostępność obecnie jest wysoka. A co jeśli brak sprawozdań (podmiot nie publikuje ponieważ nie jest zobowiązany) lub szybko zmieniające się otoczenie biznesowe powodują, że wyniki z przed roku czy dwóch różnią się od obecnego stanu faktycznego?

Podjęcie decyzji o przyznaniu odroczonego terminu płatności każdorazowo powinno być poprzedzone szczegółową weryfikacją podmiotu - w tym historii zmian ze szczególną uwagą na kwestię odpowiedzialności za zobowiązania. Mimo tego, że firma, z którą chcemy podjąć współpracę, może mieć długą i bezproblemową historię płatności, warto jest sprawdzić czy jej interesariusze, również mogą poszczycić się nieposzlakowaną opinią. Mowa tu szczególnie o właścicielach oraz osobach kierujących. Dzięki analizie powiązań podmiotu z innymi jednostki, a także osobami fizycznymi jesteśmy w stanie uzyskać pełny obraz jego otoczenia, dzięki czemu znacznie zminimalizujemy ryzyko podczas podejmowania decyzji o współpracy.

Oczywiście sami możemy próbować weryfikować naszego kontrahenta – sprawdzając go w bazach KRS czy CEIDG, za pomocą weryfikacji VIES czy tzw. białej listy. Jest to natomiast żmudny proces wymagający od nas czasu, precyzji i odpowiednich zasobów – w tym wyspecjalizowanej kadry. Co jeśli ich nie mamy?

Nie kupuj kota w worku – sprawdź kontrahenta!

Wtedy odpowiedzią będzie znalezienie partnera, który wesprze nasze procesy decyzyjne w czasie rzeczywistym. Pozwoli nam rozwijać swój biznes w sposób kontrolowany i odpowiedzialny poprzez podjęcie współpracy tylko ze sprawdzonymi partnerami na dogodnych warunkach. Partner, przedstawiający jasną i czytelną rekomendację oraz dbający o monitorowanie ryzyka nie tylko w momencie rozpoczynania współpracy, ale także w trakcie jej trwania.

Narzędziami, które pomogą w ocenie wiarygodności partnera biznesowego, i jednostek z nim powiązanych są raporty handlowe Credit Check Business – branżowa wymiana danych oraz SkyMinder dostarczane przez CRIF.

Raporty międzynarodowe SkyMinder to dostęp do szczegółowych danych kredytowych, finansowych i gospodarczych o ponad 200 mln firmach działających w 230 krajach. Raporty krajowe Credit Check Business to z kolei automatyczny proces, który w ramach indywidualnie ustalonego zakresu, umożliwia weryfikację podmiotu w oparciu o NIP, dane adresowe, rejestry nieuregulowanych płatności, jak również reguły i dane Partnera. Wynikiem analizy jest rekomendacja podjęcia decyzji – światło zielone, żółte lub czerwone.

Więcej o naszych raportach znajdziesz na stronie antyfraud.pl. Nie ryzykuj, sprawdź swojego kontrahenta – skorzystaj z naszych rozwiązań!