KRAKÓW | 24 CZERWIEC 2022 R.
KRAKÓW | 24 CZERWIEC 2022 R.
Jak będzie wyglądać przyszłość finansów? Zautomatyzowane usługi, obsługa klienta przez sztuczną inteligencję, windykacja z kryptowalut… To niektóre pomysły, jakie padły podczas największego wydarzenia networkingowego branży FinTech — FinTech Rejs 2022, które odbyło się 9 czerwca we Wrocławiu. Event ten jest organizowany corocznie przez Banking Magazine i skierowany do osób zainteresowanych technologicznymi innowacjami – szczególnie w sektorze finansowym.
CRIF w tegoroczny event wniósł podwójny wkład: Piotr Badura, Wiceprezes CRIF i KBIG przedstawił wyniki badania świadomości finansowej młodych Polaków przeprowadzonego w ostatnich miesiącach przez CRIF, we współpracy z partnerami – Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Banking Magazine – pod merytorycznym przewodnictwem dr hab. Barbary Mróz-Gorgoń - Profesor nadzwyczajny UEW.
Po zaprezentowaniu raportu z badań odbyła się dyskusja z udziałem: Piotra Badury — Wiceprezesa CRIF i KBIG, Jakuba Krassowskiego — COO w Finelf oraz Stanisława Iwana — przedstawiciela młodego pokolenia, którą moderowała dr hab. Barbara Mróz Gorgoń.
Dowiedz się jak do finansów podchodzi Pokolenie Z – pobierz bezpłatnie raport z badania świadomości młodych Polaków.
Konferencje otworzył panel dyskusyjny „Nowoczesne technologie w procesach zarządzania wierzytelnościami” moderowany przez Rafała Tomkowicza – Redaktora Naczelnego Banking Magazine, w którym udział wzięli: Piotr Maciągowski — CEO w E-kancelaria, Dariusz Łachowski — CSO w Evobot 2.0, Kamil Paduch — Pełnomocnik Zarządu w Tide Software oraz Tomasz Strama — COO w Asseta S.A.
O czym mogliśmy usłyszeć podczas dyskusji? O tym, że rynek windykacyjny jest mocno zależny od legislacji – to czy i jak będzie się mógł rozwijać, jest przez nią zdeterminowane. Pojawiły się także śmiałe pomysł mówiące o tym, że jego przyszłością będzie windykacja z kryptowalut. Skoro cyfrowa waluta coraz śmielej wkracza w różne sektory, dlaczego nie wykorzystać jej i tutaj? Blockchain zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych, co może okazać się świetną alternatywą dla wielu transakcji.
W sektorze usług finansowych kontakt osobowy między ludźmi nie zniknie, ale zostanie dość mocno ograniczony. W wielu interakcjach, szczególnie powtarzalnych, o niskim poziomie skomplikowania, dających się zgeneralizować – ludzi zastąpią boty. Natomiast kontakt ludzki zostanie tam, gdzie do rozwiązania skomplikowanych problemów niezbędna będzie empatia.
W kolejnym panelu – tym razem o „Nowoczesnych technologiach w obszarze oceny ryzyka”, w którym głos zabrali: Dominik Wolski — VP of Business Development w Kontomatik, Bartosz Pundyk — CSO w SLSolutions, Paweł Kunat — Sales Director w ERIF BIG SA oraz Michał Konopka — CEO w SirAnalyst, uczestnicy dyskutowali m.in. o zmianach jakie wprowadziła dyrektywa PSD2 i potrzebie analizy i kategoryzacji danych.
Mnogość danych dostępnych na rachunkach bankowych klientów jest niemalże nieograniczona. Coraz więcej sektorów korzysta lub skłania się ku temu, aby wdrożyć w swojej organizacji rozwiązane oparte na bankowości otwartej. Eksperci zwrócili uwagę na większe bezpieczeństwo tego sposobu weryfikacji – wersję papierową łatwiej jest zniekształcić – w przeciwieństwie do elektronicznych danych automatycznie pobranych z konta (za zgodą właściciela rachunku).
Uczestnicy panelu zwrócili również uwagę na problem efektywnego zarządzania tak ogromną ilością danych oraz brakiem tych dotyczących młodego pokolenia – szczególnie Z oraz alfa. Rozwiązaniem pierwszego problemu będzie wszelkiego rodzaju oprogramowanie zorientowane na analizę, konsolidację i kategoryzację danych – odbywającą się automatycznie, bez potrzeby angażowania w nie użytkownika – i w rezultacie dające informacje biznesowe, będące podstawą do podejmowania decyzji, a najlepiej – sugerujące najlepsze rozwiązanie.
Takiego pokroju narzędziem dysponuje CRIF – mowa tu o N.E.O.S. - rozwiązaniu z zakresu open banking (zgodnym z dyrektywą PSD2), które pozwala na usprawnienie oceny zdolności kredytowej w ramach procesu udzielania kredytu lub procesu weryfikacji klienta, poprzez wyszukiwanie, agregowanie i kategoryzowanie danych dotyczących płatności.
Dzięki pozyskaniu danych z rachunków bankowych możemy sprawdzić, jakie ryzyko niesie ze sobą podjęcie współpracy z danym klientem – sprawdzić, czy jego saldo jest często ujemne, na co przeznacza sporą część swoich wydatków i jak jego zachowania konsumpcyjne przekładają się na zachowania finansowe. Dotyczy to zarówno osób, z dostępną historią kredytową, ale także wspomnianych wyżej przedstawicieli Pokolenia Z jak i alfa, którzy takiej historii nie mają, a chętnie skorzystaliby z możliwości odroczonej płatności czy wzięcia produktu/usługi na raty.
Zweryfikuj swojego klienta – poznaj rozwiązanie N.E.O.S.
Podczas konferencji mieliśmy również okazję wysłuchać prezentacji dotyczących prawnych aspektów wykorzystywania chmury obliczeniowej w sektorze fintech, analizy sentymentu (tonu) metodą maszynową raportów polskich spółek giełdowych oraz zapoznać się z raportem widoczności instytucji pożyczkowych, oraz porównywarek w wyszukiwarce Google.
Wydarzenie zakończyło się nietypowo – networkingiem na statku płynącym po Odrze, podczas którego wymienialiśmy się przemyśleniami dotyczącymi rozwoju i przyszłości sektora z innymi ekspertami w branży.